Camperen door de outback! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Gerwin Hennipman - WaarBenJij.nu Camperen door de outback! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Gerwin Hennipman - WaarBenJij.nu

Camperen door de outback!

Door: Kim & Gerwin

Blijf op de hoogte en volg Gerwin

09 November 2012 | Australië, Alice Springs

Daar zijn we weer!

We waren gebleven bij onze vlucht naar Darwin. 's Nachts rond 01:30 zijn we uiteindelijk aangekomen in ons hotel in Darwin. Na een korte nacht hebben we direct een taxi genomen naar Apollo (de camperverhuurder), waar we onze camper op konden halen. We dachten 9:00 lekker op tijd, de hele dag voor ons! Dat viel tegen, een ijsberende Nederlander op het kookpunt gaf al direct aan dat het wel even kon gaan duren.. Er was anderhalve man personeel, die de inschrijving (een bedrijf starten is waarschijnlijk sneller geregeld) de instructie en de betaling moesten afhandelen. Toen diezelfde ijsberende Nederlander eindelijk aan de beurt was in gebrekkig Engels te kennen gaf “Ik weet eigenlijk niet eens hoe ik een tv aanzet” en “de vorige campervakantie was een ramp!” werden de vooruitzichten er niet rooskleuriger op. Afijn nadat Gerwin zijn geduld al een stuk eerder verloor (is niet zo moeilijk), verloor Kim die zelfs ook. Afijn, na 2,5 uur gewacht te hebben namen we camper eindelijk in ontvangst. Koffers erin, starten en gaan, de Nederlandse ijsberen nog steeds in complete verwarring achterlatend.
De camper zelf is overigens vergelijkbaar met de 'studio' in de Zadelstraat; het heeft alles maar binnen een (nog) kleine(re) ruimte; douche, toilet, keukentje, tv en zelfs een airco (die graag van zich laat horen) maar dan met een stuur.

Na een fortuin aan boodschappen naar onze eerste bestemming: Litchfield national park. Naast de waanzinnige tempraturen (40 ) hebben we voor het eerst kennis gemaakt met onze nieuwe 'vrienden': vliegen!! De eerste stop was een termietenheuvel vallei. Heel apart om zoveel van die heuvels (sommige meer dan 2 meter hoog) te zien, het leek echt op een kerkhof. Echter werden we direct aangevallen door onze nieuwe 'vrienden, het fijne daarbij is dat ze liefst in je oor, in je neus of in je ogen gaan zitten. Super irritant zeker in combinatie met de bloed verzengende hitte! (volgens mij noemen de Engelse dit een 'Hostile environment') Snel dus maar een foto'tje en filmpje gemaakt en de camper in gevlucht. Daarna doorgereden naar een prachtige waterval, waar we heerlijk (onder) hebben gezwommen in het heldere en schone zoete water. Daarna een kleine wandeling door de jungle gemaakt, prachtig maar HEET en onze vrienden waren er nog steeds. Daarna was het alweer tijd en hebben we onze eerste camping opgezocht, iets buiten het national park. Daar heerlijk geborreld en gegeten tussen de kangaroes en walibi's, midden in de natuur.

De volgende dag hebben we onze weg vervolgt naar het volgende national park: Kakadu. Dit park is een stuk groter. Helaas konden we niet alles zien van dit park met onze eigen camper, omdat meer dan de helft alleen met een 4wheeldrive te bereiken is. Daarom hadden we van tevoren al wat dagtochten geboekt, maar ook de campingplaats hadden we al geboekt, waar deze tochten werden aangeboden. Voordat we naar de camping reden, nog wel even gestopt bij Mamukale wetlands en in de middag een korte wandeling naar een uitzichtpunt. Daarna doorgereden naar de al gereserveerde camping waar we 2 nachten zouden verblijven. De camping had een heerlijk groot zwembad, dus daar eerst even afgekoeld. Aan het einde van de middag stond er een 2 uur durende cruise op het programma over de yellow water rivier. Dit was echt fantastisch, er leeft zoveel wild! Ontzettend veel krokodillen gezien, die echt langs de boot zwommen. Daarnaast heel veel vogels, waaronder kingfisher(heel klein blauw vogeltje met een gele of witte borst) en een arend stel. De gids kon geweldig vertellen over alles wat we tegenkwamen (stopwoordje”Folks!”, wat we wel 200 keer gehoord hebben). Helaas hebben we ook gezien wat hitte met je kan doen. Een mevrouw was bevangen door de hitte en kon niet meer stoppen met overgeven. Ze kon niet meer op d'r benen staan en kon alleen maar huilen van ellende. Ze was echt dood en doodziek. Heel eng om te zien. De gids is daarom eerst teruggevaren om haar over te dragen aan de ehbo. Hij gaf ook aan dat we met deze temperaturen minimaal 4 liter water moet drinken. Dit was dus een goede waarschuwing voor ons. Afijn daarna de cruise vervolgt en hebben we uiteindelijk nog kunnen genieten van de prachtige zonsondergang! De dag afgesloten met een lekker drankje en een overheerlijke bbq made bij Gerrie.

De volgende dag vroeg op, want er stond een dagexcursie op de planning. We waren samen met nog een ander stel, dus een klein groepje. De gids vroeg direct of we ieder 1 fles water bij ons hadden en een hoed. Anders ging hij niet vertrekken. Een graad of 43 zou het worden, met een vochtigheidgraad van 80% Heel heet dus, dus moesten we natuurlijk heel veel drinken. Vervolgens met een 4wheeldrive op pad. Na een koffiestop (waar onze nieuwe vrienden ook weer aanwezig waren, aaargggh) onze eerste stop gemaakt bij de Jim Jim falls. Om daar te komen moest je eerst een stuk omhoog lopen (1km) klauterend over verschillende rotspartijen. Na deze wandeling, (Relatief kort, maar zeer intensief door de warmte.) kwam de beloning: Een duik nemen in de Jim Jim watervalpool. Heerlijk! Helaas stroomde de waterval al 2 maanden niet meer, vanwege het droge seizoen. Desondanks was de omgeving prachtig. Daarna teruggeklauterd (weer 1 km terug) naar de auto en onze weg vervolgt naar een lunchplek. (Koude wrap met kip en een chocolade muffin toe, smaakte goed!) Vervolgens doorgereden door een rivier heen naar de volgende waterval: De twin twin falls. Na een korte wandeling en een klein boottochtje waren we er. Onderweg nog een leuk spinnetje tegengekomen, Giftig, maar niet dodelijk. Toch hielden we maar de nodige afstand :-)
Uit deze watervallen viel nog wel wat water. Prachtig, met allemaal witte strandjes eromheen. Helaas mocht je hier niet zwemmen, vanwege krokodillengevaar. Een paar jaar geleden mocht dit nog wel. Ze kijken namelijk 's nachts voordat het seizoen begint altijd een paar weken of er krokodillen zijn en vissen deze eruit. Helaas hadden ze toen 1 krokodil over het hoofd gezien en iemand gegrepen die het niet meer kon navertellen. Nu dachten wij direct dat dat bij Jim Jim falls ook wel kon gebeuren, maar daar moet je maar niet teveel over nadenken. (het is niet voor niets een 'Crocodile reduce risk zone'). Daarna een lange rit terug naar de camping. Weer een topdag, maar wel zeer vermoeiend vanwege de bloedhitte. Na een duik in het zwembad, een lekker koel drankje en weer een eigengemaakte maaltijd vroeg naar bed.

Vroeg op de volgende dag, want er stond een ochtendcruise op de yellow water rivier op het programma, waarbij het ontbijt was inbegrepen. Geweldige cruise weer, want we zijn nu nog meer krokodillen tegengekomen, waarbij we er 2 een vis hebben zien vangen. Ook diverse vogels gezien met nestjes, en 2 boomslangen. 1 slang kwam te dicht bij het vogelnestje, waarbij de moeder de slang wegjaagde..met succes.. Erg grappig om te zien. Na een overheerlijk ontbijtje, (waarbij Gerwin als gierige hollander/budgetreiziger nog even wat cupjes pindakaas en tomatenketchup mee heeft geroust) onze weg vervolgt naar Katherine Gorge. Hier verbleven we 2 nachten, omdat we bij de gorge zelf een kanotocht van een hele dag wilden gaan doen. De camping had weer een heerlijk zwembad en gratis WIFI, wat wel prettig was omdat we al 5 dagen geen GSM bereik hadden. Op de camping zaten heel veel walibi's, die vooral tijdens etenstijd heel dichtbij kwamen. Helaas hebben ze tot 2 keer aan toe onze vuilniszak leeggevreten, die achter op de camper hing( wij dachten hoog genoeg) Maar ja, toch blijven het lieve beestjes.
De volgende dag dus de kanoetocht door de Gorge heen. Een prachtig gezicht, en ondertussen nog wat zwemstops gemaakt. Kim keek toch af en toe nog maar eens om haar heen, omdat er op sommige plaatsen waarschuwingen stonden voor krokodillen, toch best eng. 's Avonds hebben we nog een poosje buiten gezeten en gekeken naar het onweer wat onze kant toe kwam. Een prachtig gezicht.
's Ochtends waren we blij dat het 's nachts had geregend, want het was nu niet direct 40 graden, maar 28 graden. Heerlijk! Na een lekker ontbijtje dachten we snel weer door te gaan naar onze volgende bestemming. Maar helaas stribbelde onze camper tegen. Hij gaf de hele tijd aan dat er een deur niet goed dicht zat. Uiteindelijk hadden we het probleem gevonden. Het gordijn zat tussen de zijdeur. De deur zat wel dicht, maar de zijdeur wilde daardoor ook niet meer open. Muur en muur vast. Toch maar besloten om verder te rijden. 2 dagen later zouden we langs Alice Springs gaan en daar zat een Apollo vestiging en konden we hier even naar laten kijken.
Een lange reisdag hadden we voor de boeg, na een korte stop in Mataranka, waar een natuurlijk riviertje (die uit een ondergrondse bron afkomstig is) is waar je lekker kan zwemmen. Dit pooltje was omringt door duizenden vleermuizen. Daarna doorgereden naar een camping vlakbij Tennant Creek, waar verder niet zo veel te doen was.
De volgende dag stond er weer een lange reisdag op de planning. We zouden nu helemaal doorrijden naar Alice Springs. Helaas was het in Alice Springs uitgestorven (zondag) en het was er bloed en bloedheet! Snel maar 's middags een snelle ongezonde hap gegeten bij Hungry Jacks (Whopper met kaas, yummie!!) boodschappen gedaan en langs de bottleshop gegaan. Ook nog een poging gewaagd om langs het Apolloverhuurbedrijf te gaan, om te kijken of ons probleem met de schuifdeur verholpen kon worden. Maar helaas, er was maar weer 1 iemand bezig met 1 klant (en 2 uiterst vervelende schreeuwende kinderen...). Dit duurde weer zo allemachtig lang, dat we maar zijn doorgereden.
Het was nog aardig vroeg en we vonden Alice Springs niet zo, dus besloten om nog maar even door te rijden, zodat we de volgende dag niet zo ver hoefde. Ergens langs de weg (na een dagtotaal van 800 km) een camping opgezocht en 's avonds begon het weer te onweren. Super spectaculair is dit in de outback. 's Nachts is het gigantisch tekeer gegaan en heeft het gigantisch gestormd, want de volgende morgen stond onze tafel er niet meer. Na een korte paniekreactie van Gerwin uiteindelijk gevonden: 50 meter verderop. Hierna onze reis vervolgt naar de volgende bestemming: Kings Canyon. 's Middags een korte wandeling gemaakt door de kloof. Prachtig gezicht! 'Door de hitte 's Middags weer lekker rustig aan gedaan bij de camping.
De volgende ochtend heel vroeg opgestaan om de grote wandeling te gaan doen bij Kings Canyon: De Rimwalk. Dit was een wandeling van ongeveer 3 uur, prachtig over de toppen van de kloor met een paar fantastische uitzichtpunten (naar beneden). Echt één van de mooiste al dan niet de mooiste wandeling tot nu toe in Australie. Daarna onze reis vervolgt naar onze allerlaatste highlight in de outback: Uluru/Ayers Rock. Eerst even op de camping gechilled en aan het einde van de dag naar deze bijzondere (grote) rots gereden. Een kleine walk gedaan en aan het einde van de dag naar de Sunrise uitzichtpunt. Hier hebben we onder het genot van een biertje “Brewski”en een wijntje de Sunset gekeken. Super relaxed. De volgende dag heeeel erg vroeg opgestaan (04:45) om de sunset te bekijken bij Ayers Rock. We zijn er letterlijk naar toe geraced, omdat we halverwege al zagen dat het licht werd. Uiteindelijk toch gehaald. We bleken niet de enige te zijn..maar dat mocht de pret niet drukken. Mooi om te zien om de zon op te zien komen en de rots een steeds rodere kleur krijgt. Na het ontbijt was het tijd voor de basewalk: Een wandeling rond Ayers Rock van ongeveer 10 km. Prachtig. Vervolgens terug naar de camping en na een kort doktersbezoek (Oorpijn Kim) even gechilled in het zwembad en een paar wasjes gedraaid. Aan het einde van de dag weer in de camper naar de Olga's: Een formatie van koepelvormige bergen die ook bij het national park horen van Uluru. Wij vonden deze zelfs nog mooier dan Uluru. Daar een kleine wandeling gemaakt tussen de Olga's heen, waarbij de bergen prachtig rood gekleurd waren door het middag zonnetje. Daarna teruggereden naar de sunset lokatie, waar we weer genoten hebben van een borrel. 's Avonds na het eten de dag afgesloten met een drankje in de outback bar van het resort, waar een bandje aan het spelen was.
Toen was helaas alweer de laatste dag bij Uluru en ons camperavontuur aangebroken. In de ochtend hebben we een lange wandeling gemaakt van 2 uur (valley of the wind) bij de Olga's. Hier wandelde we langs de rotsformaties heen, met op sommige plaatsen prachtige uitzichtpunten. Na de wandeling was het tijd om onze weg te vervolgen naar de allerlaatste camping. Na een kort bezoek aan de eerste hulp van het ziekenhuis omdat de oorpijn van Kim zich rap richting oorontsteking ontwikkelt is het tijd om de balans op te maken: Het camperen was voor ons een compleet nieuwe ervaring en we vonden het geweldig om de vrijheid en zo midden de natuur te vertoefen. Is er dan niks negatiefs te melden over camperen?
Nou we hebben wel een paar punten:
- Met stip op nr. 1 het legen van de 'Portaloo' ofwel de bak met uitwerpselen is werkelijk een mensonterende bezigheid. Vooral s'ochtends op een lege maag zo'n ding al klotsend en morsend in het dichstbijzijnde toilet dumpen staat garant voor een 'met het verkeerde been uit bed' gestapt' moment.
- Diezelfde toilet stinkt overigens als een malle, we zullen wel wat verkeerd gedaan hebben :) haha.
- Na 3 afwasjes en afspoelen in de 'douche' is de waste water reservoir alweer vol en kun je op zoek naar een dumpplek..
- Elke dag je bed uitschuiven, opmaken en opruimen is af en toe best irritant.
- Reed Gerwin laatst op Diesel, de camper rijdt op Diesel en die lust ie dan ook graag. Met elke 10 km dat je verder uit de bewoonde wereld rijdt stijgt de km prijs een cent of wat.. met als record 2.43 voor een liter diesel..Tjing tjing. Gelukkig levert hij daarmee wel sportieve prestaties: in de sprint van 0 – 100 past een aflevering GTST, terwijl in de 100-130 de gehele RTL4 avond programmering past. We houden het daarom vaak op wijselijk op 100, vanwege de herrie en de portemonnee..
- Heerlijk al die afgebroken gordijnrailhaakjes met een schuifdeur die niet meer open wil als resultaat..

Al met al hebben we het ondanks deze puntjes wel enorm naar onze zin gehad. De mooie afgelegen locaties, de natuur die letterlijk om je tafel loopt en de vrijheid waren daarbij geweldig.

We zitten nu te wachten op de luchthaven van Alice Springs voor de vlucht naar Adelaide. Morgen 2 dagen Kangaroe island om vervolgens per auto via de Great Ocean road naar Melbourne te rijden (met diverse stops uiteraard).

See ya!

• 09 November 2012 - 08:54

Thijs:

GOZAAARRR EN KIMMIE

Wat.een verhalen!! Gaaf zeg! Nog geen verlangen naar het oh zo heerlijk natte Nederland? ;)
    Met mn nieuwe hoornvlies gaat t wel de goede kant op, moet rustig aan doen van de arts dus heb alle tijd voor jullie verslagen!

Good luck in the wild en kijk uit naar het nieuwe verslag!!

X liefs Thijs

• 09 November 2012 - 09:18

Debby:

Wat een super leuk verhaal weer! Heb het met veel plezier gelezen! Haha die tafel en gordijnen/deur! Gaat het nu weer met je oren Kimmie? En al die natuur verhalen lijken me toch ook wel wat, zo ga ik het ook nog wat vinden, moet niet gekker worden! Erg leuk verhaal weer! Geniet nog even, ik verheug me erop jullie weer te zien!! Liefs Debby ( en Erik en Jasmijn natuurlijk)

• 09 November 2012 - 09:32

Nel En Floor:

Hallo zwervers,

Weer heel leuk verteld allemaal en prachtige foto's.
    Nel vind het erg jammer dat ze niet in Australië kan zwemmen.
    De camper was een aanbieding zeker?
    Je leert ook veel lees ik. Gerwin mag voortaan helpen in Langeraar om de gierput te legen (hoeft niet voor het ontbijt).
    In Nederland zelden zo veel regen meegemaakt als de laatste maand. Moet nog steeds een keer maaien in Langeraar maar het grasveld is een moeras.
    Nog onwijs veel plezier.
    xxx Nel en Floor

• 09 November 2012 - 09:58

Rob En Ria:

Hoi kampeerders,

Wat hebben jullie weer een leuk verslag gemaakt!
    Oh oh Gerry wat heb ik een medelijden met je dat je de tank steeds mag legen ha ha!
    Het is heel fijn om te lezen dat jullie zo genieten!
    De laatst weken hoeven jullie je bed niet meer op te maken,toch wel makkelijk!
    Geniet er nog van de laatste paar weken,ben blij als ik jullie weer zie!
    XxRob en Ria

• 09 November 2012 - 10:17

Roy & Val:

Hoi reizigers!

Wat een leuk verhaal weer, en prachtige foto's ook!! Vooral de foto van jullie gehandicapten busje vinden we erg mooi! haha wel jammer dat het mensonterende werk nu weer voorbij is en jullie weer het vliegtuig en de auto mogen reizen he! Heel veel plezier en we kijken uit naar het volgende verhaal, geniet ervan!

dikke kus Roy en Val

• 14 November 2012 - 22:10

Miranda & Arjan:

Hai Kim en Gerwin,
    Erg gelachen om het reisverslag! Gekke Gerrie de Gierige Hollander :-D Ik hoop wel dat jullie geduld weer terugkomt, wat is dat vaak op de proef gesteld! Maarre vergeet niet dat jullie op vakantie zijn, relax aan, geen gehaast. De foto's zijn ook weer supermooi. Wat een indrukken allemaal. Good luck daar en enjoy vooral de temperatuur en de sun, dat is hier niet optimaal.
    Liefs,
    Miranda en Arjan