Noordereiland afgerond, orkaan overleefd! - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Gerwin Hennipman - WaarBenJij.nu Noordereiland afgerond, orkaan overleefd! - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Gerwin Hennipman - WaarBenJij.nu

Noordereiland afgerond, orkaan overleefd!

Blijf op de hoogte en volg Gerwin

24 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Paihia

We’re back! :) En sorry alvast voor dit lange verslag!

Na Bay of Islands hadden we een lange rit te gaan van ongeveer 6 uur naar de volgende bestemming: Coromandel, een schiereiland met mooie stranden en tropische bossen. Onderweg kwamen we nog een mooie waterval tegen, waar we nog even een korte stop hebben gemaakt. We verbleven 2 nachten in Hahei, een heel klein plaatsje wat speciaal voor toerisme is opgezet (Cathedral Cove and Hot Beach) met een bar/brewery, een bistro en een kleine supermarkt. ’s Avonds hebben we lekker gegeten in de bistro. Helaas hebben we in Coromandel ook veel regen gehad. We wilden hier eigen de Pinnacle walk doen, een lange dag hike waar je uiteindelijk een prachtige uitzicht zou hebben over de bergen. Maar alles lag in de mist, dus daar hadden we de 6-8 uur lopen niet voor over.. We hebben daarom de volgende dag een aantal kleinere hikes gedaan in het regenwoud waar o.a. mooie Kauribomen groeien. Deze Kauribomen zijn overigens voor een groot deel gekapt, ze zijn druk aan het herbeplanten (40.000 in die streek alleen al) maar het zal nog zo’n 400 jaar duren voordat het ergens op gaat lijken (groeien heel langzaam). Ook hebben we een stop gemaakt bij Coromandel Town en daar wat rondgewandeld. ’s Middags zijn we naar Cathedral cove geweest (ook weer 40 minuten helling op lopen), een mooi strand waar je via de cave (een groot gat door de rotsen) naar een ander strandje kan lopen. Mooi, maar niet heel bijzonder en erg toeristisch. Avonds hebben we een hapje en drankje gedaan bij de brewery.

Daarna was het weer tijd om verder te reizen. We hebben eerst nog een stop gemaakt in een ander vakantie plaatsje in Coromandel. Het zonnetje liet zich weer zien, dus hebben we een hike gemaakt langs de kust en daarna een korte wandeling op het strand. Daarna lekker geluncht op een terras. Vervolgens zijn we door gereden in een paar uurtjes naar Matamata. We kwamen terecht bij 1 van de leukste accommodatie tot nu toe: Rolling views B & B. Een hele luxe stacaravan op het erf van een hele lieve, Zuid-Afrikaanse boer. (Andre) De caravan was omringd door eenden en hij had 4 shetland pony’s, waaronder een kleintje, heel schattig! Andre gaf ons een hele uitgebreide (hij hield erg van praten) rondleiding over zijn erf en over de caravan. ’s Middags nog heel even gerelaxed bij de caravan en opgefrist, want ’s avonds stond de ‘evening banquet tour’ bij Hobbiton movie set gepland. We hadden geluk, want dit was eigenlijk vol toen we het wilde boeken, dus we hadden ons eigenlijk alleen voor de tour aangemeld en gevraagd of ze ons op de wachtlijst konden zetten voor de avond diner tour. Toendertijd kregen we een reactie dat ze geen wachtlijst hadden. Maar een paar dagen eerder kregen we toch een e-mail dat er een annulering was en we toch met de evening banquet tour meekonden. Helemaal super en het was echt een super ervaring als je net als ons fan bent van de Lord of the Rings en Hobbit films. Hier zijn namelijk de film opnames geweest van de shire. (hobbit stadje) Met een bus werd je naar het begin punt van de set gebracht. Daarna kreeg je een rondleiding door de shire, waar je langs alle schattige hobbithuisjes liep. De rondleiding eindigde in de hobbitbar (the green dragon) waar we eerst gingen borrelen. (Bier en appelcider, best lekker!) Vervolgens werden we naar het restaurant gebracht en stond er overload aan eten klaar op tafel en konden we aanvallen! Na het eten in het donker nog een laatste wandeling gemaakt door de shire (huisjes waren verlicht, heel sfeervol) weer terug naar de bus. Echt een super ervaring. Toen we weer terug waren in onze stacaravan stond opeens Andre voor de deur, om te vertellen dat hij onze schoenen even binnen had gezet, want het regende. Aaaggh, wat lief. :)

De volgende ochtend lekker in het zonnetje genoten van ons zelfgemaakte ontbijtje, waarvan alle ingrediënten in de koelkast stonden. (eieren, spek, brood, boter en jam, YUM) Nadat Andre zich duizend keer verontschuldigd had dat de wifi het niet deed (boeiend..) ook afscheid genomen van deze lieve man. Want vandaag stond er weer een leuke activiteit op de planning: Black water raften in een grot. In een paar uurtje reden we door naar Waitomo, de plaats waar alle grotten liggen en je allerlei tours kon boeken voor rondwandelingen. Maar we kozen dus voor wat meer actie! Nadat we ons in een wetsuit hadden gehesen en een helm met een zaklamp op hadden gedaan, moesten we eerst oefenen: Met een zwarte band achteruit in het water springen. Daarna werden we naar het beginpunt van de tour gebracht. Al klauterend, springend en tubend van verschillende watervalletjes gingen we door de donkere grot heen. (Water stond hoog vanwege de hoge regenval, dus het water was wat wilder dan normaal wat het nog spectaculairder maakte.) Op het einde deden we onze lampen uit en dreven we langzaam op de band door de grot, omgeven door duizenden glimwormen, een super ervaring. (Helaas geen foto’s van dit evenement, want we waren te ongeduldig om op de foto’s te wachten. Maar als je wilt weten wat je hierbij moet voorstellen, google het even.) Daarna doorgereden naar de accommodatie en even een warme douche genomen. Omdat we nog wat tijd overhadden en we nog puf hadden zijn we nog even naar een mooi uitzicht punt gelopen. ’s Avonds hebben we een hapje en drankje gedaan bij de brewery.

De volgende dag zijn we doorgereden naar onze volgende bestemming: Rotorua. Een grote toeristische plaats welke bekend staat om de geisers, zwavelmeren en thermale baden. Het was prachtig weer, dus we besloten eerst om naar 1 van de vele meertjes te gaan. Hier hebben we een paar kleine hikjes gemaakt en gechilled en gezwommen. Daarna doorgereden naar onze accommodatie en wandelt de omgeving verkend in Rotorua. ’s Avonds heerlijke gegeten in een thais restaurant, gelegen in de toeristische ‘eat streat’. Daarna nog even een pub ingedoken waar een goede live band speelde.

Daarna was het tijd om de geisers, kraters en zwavelmeren te ontdekken. We hebben eerst een bezoek gebracht aan Waimangu volcanic valley. Hier hebben we een wandeling gemaakt van 1,5 uur langs kleurrijke kraters en geisers. Daarna zijn we doorgereden naar Waiotapu, nog meer kleurrijke kraters, geisers en meren.. Met als toetje de champagne pool. Beide parken deden ons denken aan Yellowstone, maar qua kleuren wel iets minder mooi. ’s Middags hadden we nog een klein uurtje over en zijn we naar de Red Woods forest gereden, een bos met enorme bomen (Red Woods) en daarna nog even rondgewandeld.
De hele week hadden ze het al over de cycloon die komen gaat. Ja, wie verzint het, een cycloon in februari, de maand met de meeste zonuren in Nieuw-Zeeland 12. Het vervelende was dat we heel graag de Tongariro crossing willen lopen, 1 van de mooiste daghikes van Nieuw-Zeeland over vulkanisch terrein. Alleen als het teveel waait en regent, mag deze niet gelopen worden. De cycloon zou dinsdag komen en we zouden van dinsdag t/m donderdag in Tongariro zitten. We besloten ons reisschema om te gooien en zondag al de Tongariro crossing te gaan lopen en cancelde onze accommodatie in Tongariro. (kosteloos dankzij booking.com) Dit betekende wel dat we in Rotorua om 05:00 op moesten staan en nog 2 uur moesten rijden naar het park. Heel comfortabel natuurlijk.. MAAARR.. we hebben ‘m wel gelopen en het was het zeker waard! Ondanks de 800 meter omhoog en 1200 meter naar beneden en de 22 km, viel het ons nog best mee. En hoewel ze een grijze regenachtige opgaven, brak halverwege de hike de lucht open en kwamen we met rode kopies terug. Het eerste stuk voelde we ons Sam en Frodo die door de mist de weg kwijt waren (Fellowship), het had we wel wat.

’s Middags doorgereden naar onze volgende bestemming: Taumarunui. Dit plekje hadden we vooral uitgezocht om de accommodatie: Eartsounds cottage: Een leuk huisje, gelegen op een boerderij met 700 hectare grond, waar we gewoon rond mochten lopen. We keken uit op 2 lama’s (of alpaca’s??) die we ’s ochtends konden voeren en heel veel schapen en koeien. Echt een heerlijke plek en de mooiste en meest bijzondere accommodatie tot nu toe vonden we! En wat heerlijk ‘thuiskomen’ na zo’n daghike. ’s Avonds lekker genoten van een heerlijke bbq op ons terras, uitkijkend op 2 grazende lama’s, tientallen schappen en het gezelschap van de huiskat.

Na een heerlijke nachtrust even rustig opgestart (tot 9:00 12). De beentjes voelde nog redelijk aan en toen Kim (per ongeluk) oplas dat er nog een mooie waterval hike in Tongariro te doen was zat Gerwin alweer ongeduldig in de auto te wachten 12. Taumaruni lag in een mooie bosrijke omgeving, maar ook maar 40 minuten rijden van het Tongariro NP. Het was, ondanks de regen die ze hadden opgegeven, prachtig weer. Dus uiteindelijk besloten om naar Tongariro te gaan en een mooie wandeling te maken naar de Taranaki falls. Hier hebben we lekker gechilled bij de waterval. ’s Middags hebben we nog een wandelingetje gemaakt in een Taumarunui, langs het water en door een prachtig, oud tropisch bos. Daarna ’s middags naar onze cottage, na 13 km hiken en de komst van wat regen vonden we het wel welletjes.

De volgende dag met pijn in ons hart afscheid genomen van onze cottage. Omdat we onze accommodatie in Tongariro hadden gecanceld, moesten we op zoek naar een andere bestemming, We zagen in de weersvoorspellingen dat de cycloon meer zuidelijk over zou gaan en dat de weersvoorspellingen er aan de oostkust goed uitzagen. We besloten om 1 nachtje te boeken in Napier, een leuk kustplaatsje met een leuke haven vol met leuke barretjes en restaurantjes. Door een aardbeving is dit stadje compleet verwoest in de jaren 30 en moest daardoor opnieuw omgebouwd worden. Dit hebben ze gedaan in Art deco stijl en is daardoor als eerste locatie in Nieuw-Zeeland genomineerd voor de UNESCO wereldgoedlijst vanwege deze stijl. En de voorspellingen klopte: prachtig weer, 28 graden en zon! We besloten om uiteindelijk 2 nachten hier te blijven. Hier hebben we onze mini ‘Portugal’ vakantie gehouden: aan het strand gelegen, hardgelopen, lopend het stadje verkend en lekker gegeten op de terrassen aan de haven. Ook hebben we ’s middags een fiets gehuurd en gefietst langs de wetlands van Napier met als eindpunt een winery, waar je maar liefst 8 wijnen kreeg bij de proeverij. (Sorryyyy……)

Na deze ‘minivakantie’ doorgereden naar Martinbourough, een gebied wat bekend staat om de (ahum…) wineries. Het plan was om daar een fiets te huren en langs verschillende wineries te gaan. Maar we hadden nog zo’n zadelpijn dat we dat maar niet gedaan hebben. We hadden een kamer geboekt bij een Margareth vineyards, een winery met een bed & breakfast erbij. Omdat we daar verbleven, was de wijnproeverij gratis. Dus dat hebben we niet gedaan. Grapje, maar wel alles uitgespuugd…. Echt waar…

En toen was het opeens tijd voor ons allerlaatste nachtje op het Noordereiland. We verbleven in de hoofdstad van Nieuw-Zeeland: Wellington. Hier zijn we eerst naar het uitzichtpunt gereden. Hier had je een mooi uitzicht over de stad, de haven en de bergen. Daarna zijn we de stad ingereden en hebben we de auto gedumpt bij het hotel. Vervolgens hebben we de cablecar omhoog genomen en zijn we uitgestapt bij het eindpunt: de botanische tuin. Vanuit dit punt kon je een wandeling maken door de tuin en een mooie route naar beneden lopen terug naar de stad. ’s Middags hebben we heerlijk genoten aan de haven op een zonnig terras en ’s avonds lekker tapas gegeten in de Cubaanse wijk.

Een kwart van onze grote reis zit erop! Nu op naar het Zuidereiland.

Cheers!

Gerwin & Kim